Vejledning
Indberet ATP-bidrag for dine ansatte i eIndkomst. Du skal indberette både virksomhedens og den ansattes del af bidraget.
Har du ændringer til en ATP-indberetning, skal du rette det i eIndkomst. ATP får automatisk oplysning om din ændring og sender en opkrævning på differencen.
Hvis du mangler at indberette ATP-bidrag for flere måneder, skal du indberette det manglende ATP-bidrag for hver enkelt måned. Du skal indberette både lønmodtagerens og arbejdsgiverens andel, som ét samlet ATP-bidrag i felt 46.
Er du i tvivl om hvordan du indberetter ATP-bidrag i eIndkomst, er det eIndkomst du skal kontakte for at få hjælp til din indberetning.
Skal du have et beløb tilbage, skal du kontakte ATP Livslang Pension. Husk, det er dit ansvar at tilbagebetale medarbejderen, 1/3 del af det ATP-bidrag du tilbagefører.
Satser og bidrag
Hvis du ikke bruger eIndkomst, kan du indberette til ATP enten via selvbetjening eller via en blanket.
ATP får automatisk oplysning om dine ansatte fra eIndkomst. Det betyder, at ATP hvert kvartal opkræver bidraget ud fra din indberetning i eIndkomst. Du kan betale på følgende måder:
Lønservicebureau
Betalingsfrister
Kvartal | Betalingsfrist | Forfaldsdato |
---|---|---|
1. kvartal | 7. maj | 1. maj |
2. kvartal | 7. august | 1. august |
3. kvartal | 7. november | 1. november |
4. kvartal | 7. februar | 1. februar |
For at der er betalt til tiden, skal beløbet være trukket fra virksomhedens konto senest sidste betalingsdag.
Er betalingsfristen en lørdag, søndag eller helligdag, så er sidste frist for at betale den første hverdag efter.
Forfaldsdato Forfaldsdato er den dato der beregnes renter fra, hvis ATP Livslang Pension modtager jeres betaling senere end sidste rettidige betalingsdag.
Rykker Betaler du ikke dit ATP-bidrag til tiden, sender ATP Livslang Pension en rykker. Rykker bliver sendt til virksomhedens digitale postkasse på virk.dk.
Renter Renten er 1,5 pct. for hver påbegyndt måned, fra forfaldsdato, indtil ATP modtager betalingen.