Vejledning
Faglige udvalg og lokale uddannelsesudvalg kan søge tilskud fra AUB.
AUB anbefaler, at flere udvalg slår sig sammen om aktiviteter i et fælles projekt. Det kan eksempelvis være lokale uddannelsesudvalg inden for et bestemt fag, der sammen dækker et geografisk større område. Det kan også være flere udvalg inden for forskellige faggrupper, som kan opnå fordele ved at arbejde sammen om fx kampagner og opsøgende arbejde.
Der er også andre muligheder for at indgå i fælles projekter - ovenstående er blot eksempler. Ved flere ansøgere, skal et enkelt udvalg angives som hovedansøger. Hovedansøgeren er ansvarlig for ansøgningen og for afrapporteringen.
Erhvervsskolerne kan ikke selv søge tilskud.
AUB er opmærksom på, at der er uddannelser, som ikke nødvendigvis egner sig til at indgå i tværfaglige aktiviteter og AUB tager hensyn hertil ved vurderingen af ansøgninger om tilskud.
Der er ansøgningsfrist til forårsrunden 1. marts og til efterårsrunden 1. september.
AUB anbefaler, at projekter, der søges midler til i forårsrunden, tidligst starter den 1. maj, da bevillingerne først er færdigbehandlede omkring denne dato.
For efterårsrunden anbefaler AUB, at projektet tidligst starter den 1. oktober.
Tilskuddet bliver udbetalt til det kontonummer, I har oplyst i ansøgningen.
Ansøgninger modtaget efter ansøgningsfristen bliver ikke behandlet.
Det lokale uddannelsesudvalg skal indsende ansøgningen via det landsdækkende faglige udvalg. Ved flere ansøgere, skal et enkelt udvalg angives som hovedansøger. Hovedansøgeren er ansvarlig for ansøgningen og for afrapporteringen.
Ansøgningen skal være underskrevet af både det lokale uddannelsesudvalg og det faglige udvalg. Det faglige udvalg skal også stemple ansøgningen og oplyse, om de kan anbefale projektet.
Er det faglige udvalg selv ansøger, skal udvalget sende ansøgningen direkte til AUB.
Hvis ansøgningen mangler underskrifter og stempel fra udvalgene, vil den ikke blive behandlet. Det samme gælder, hvis ansøgningen kommer fra anden part, fx en erhvervsskole.
Aktiviteterne i projektet skal rette sig mod arbejdsgivere og/eller elever i erhvervsuddannelserne, og aktiviteterne skal have til formål at øge antallet af indgåede uddannelsesaftaler.
Tilskuddet må kun anvendes til:
Vejledning om uddannelsesmuligheder
Vejledning om beskæftigelsesmuligheder
Hjælp til aftaleindgåelse mv. for elever og praktikvirksomheder
Bemærk: de elevrettede aktiviteter skal foregå umiddelbart inden eleverne skal have en praktikplads. Det betyder, at aktiviteterne skal foregå i overgangen mellem grundforløb 2 og hovedforløb. Denne periode kan udstrækkes til slutningen af grundforløb 2.
For uddannelser, der er dimensioneret med praktikpladskrav (0-kvote), gælder der dog, at aktiviteterne skal foregå umiddelbart inden påbegyndelse af grundforløbets 2. del, da eleverne skal have en uddannelsesaftale ved start på grundforløb 2.
Aktiviteterne skal ligge inden for et eller flere af følgende indsatsområder:
Uddannelsesområder med gode beskæftigelsesmuligheder efter endt uddannelse og med mangel på praktikpladser eller på elever.
Virksomheder, der ikke er godkendt som praktiksted eller har færre elever, end virksomheden er godkendt til.
Forøgelse af elevers faglige og geografiske mobilitet.
Elevgrupper, som har særlig svært ved at skaffe sig en praktikplads.
AUB skal herudover vurdere, at aktiviteten vil kunne resultere i forøget indgåelse af uddannelsesaftaler, herunder kombinationsaftaler.
Hvilke udgifter kan I få dækket?
I kan bl.a. få tilskud til følgende udgifter:
Frikøb af medarbejdertimer til opsøgende arbejde over for elever og nuværende og potentiellepraktikvirksomheder.
Hjælp og vejledning til elever og praktikvirksomheder i forbindelse med indgåelse af uddannelsesaftaler.
Hjælp og vejledning til virksomheder, der ønsker at opnå godkendelse som praktiksted.
Ansættelse af medarbejdere til opsøgende indsats over for elever og/eller virksomheder.
Afholdelse af orienteringsmøder for elever og praktikvirksomheder.
Rejseudgifter i forbindelse med opsøgende arbejde.
I mindre grad fremstilling af orienteringsmateriale til arbejdsgiver eller elever inden for målgruppen.
Udgifter til revision i forbindelse med projektet.
I kan bl.a. få tilskud til følgende udgifter:
Frikøb af medarbejdertimer til opsøgende arbejde over for elever og nuværende og potentielle praktikvirksomheder.
Hjælp og vejledning til elever og praktikvirksomheder i forbindelse med indgåelse af uddannelsesaftaler.
Hjælp og vejledning til virksomheder, der ønsker at opnå godkendelse som praktiksted.
Ansættelse af medarbejdere til opsøgende indsats over for elever og/eller virksomheder.
Afholdelse af orienteringsmøder for elever og praktikvirksomheder.
Rejseudgifter i forbindelse med opsøgende arbejde.
I mindre grad fremstilling af orienteringsmateriale til arbejdsgiver eller elever inden for målgruppen.
Udgifter til revision i forbindelse med projektet.
Senest to måneder efter projektet er afsluttet, skal I sende blanketten ”Afrapportering af projekt som AUB har givet tilskud til”. En revisor skal godkende rapporten ved at afgive en selvstændig revisorerklæring.
Hvis I ikke har brugt hele tilskuddet, skal I betale det overskydende beløb tilbage til AUB.
AUB kan beslutte, at tilskuddet helt eller delvist skal betales tilbage, hvis en del af tilskuddet er anvendt til aktiviteter, der falder uden for rammerne og AUB’s bekendtgørelse om udbetaling af tilskud.