Vejledning
Aktiviteterne i projektet skal rette sig mod arbejdsgivere og/eller elever i erhvervsuddannelserne, og aktiviteterne skal have til formål at øge antallet af indgåede uddannelsesaftaler.
Tilskuddet må kun anvendes til:
Vejledning om uddannelsesmuligheder
Vejledning om beskæftigelsesmuligheder
Hjælp til aftaleindgåelse mv. for elever og praktikvirksomheder
Bemærk: de elevrettede aktiviteter skal foregå umiddelbart inden eleverne skal have en praktikplads. Det betyder, at aktiviteterne skal foregå i overgangen mellem grundforløb 2 og hovedforløb. Denne periode kan udstrækkes til slutningen af grundforløb 2.
For uddannelser, der er dimensioneret med praktikpladskrav (0-kvote), gælder der dog, at aktiviteterne skal foregå umiddelbart inden påbegyndelse af grundforløbets 2. del, da eleverne skal have en uddannelsesaftale ved start på grundforløb 2.
Aktiviteterne skal ligge inden for et eller flere af følgende indsatsområder:
Uddannelsesområder med gode beskæftigelsesmuligheder efter endt uddannelse og med mangel på praktikpladser eller på elever.
Virksomheder, der ikke er godkendt som praktiksted eller har færre elever, end virksomheden er godkendt til.
Forøgelse af elevers faglige og geografiske mobilitet.
Elevgrupper, som har særlig svært ved at skaffe sig en praktikplads.
AUB skal herudover vurdere, at aktiviteten vil kunne resultere i forøget indgåelse af uddannelsesaftaler, herunder kombinationsaftaler.
Hvilke udgifter kan I få dækket?
I kan bl.a. få tilskud til følgende udgifter:
Frikøb af medarbejdertimer til opsøgende arbejde over for elever og nuværende og potentiellepraktikvirksomheder.
Hjælp og vejledning til elever og praktikvirksomheder i forbindelse med indgåelse af uddannelsesaftaler.
Hjælp og vejledning til virksomheder, der ønsker at opnå godkendelse som praktiksted.
Ansættelse af medarbejdere til opsøgende indsats over for elever og/eller virksomheder.
Afholdelse af orienteringsmøder for elever og praktikvirksomheder.
Rejseudgifter i forbindelse med opsøgende arbejde.
I mindre grad fremstilling af orienteringsmateriale til arbejdsgiver eller elever inden for målgruppen.
Udgifter til revision i forbindelse med projektet.
Følgende oplysninger skal fremgå af afrapporteringen:
Antal uddannelsesaftaler indgået som følge af projektet
Antal forgæves praktikpladssøgende før projektets start
Antal forgæves praktikpladssøgende efter projektets afslutning
Antal ledige praktikpladser før projektets start
Antal ledige praktikpladser efter projektets afslutning
Andre resultater som følge af projektet.
Det skal også fremgå af afrapporteringen, om tilskuddet udelukkende er brugt til aktiviteter, som AUB kan give tilskud til efter AUB-lovens § 12 b, stk. 1.
Hvis dette ikke er tilfældet, skal følgende oplyses:
Beløb brugt til aktiviteter inden for tilskuddets rammer
Beløb brug til aktiviteter, der falder uden for tilskuddets rammer
Aktiviteter, der falder uden for tilskuddets rammer.
Senest to måneder efter projektet er afsluttet, skal I sende blanketten ”Afrapportering af projekt som AUB har givet tilskud til”. En revisor skal godkende rapporten ved at afgive en selvstændig revisorerklæring.
Hvis I ikke har brugt hele tilskuddet, skal I betale det overskydende beløb tilbage til AUB.
AUB kan beslutte, at tilskuddet helt eller delvist skal betales tilbage, hvis en del af tilskuddet er anvendt til aktiviteter, der falder uden for rammerne og AUB’s bekendtgørelse om udbetaling af tilskud.