Vejledning
Her kan du finde hjælp til at indsende en klage.
Du kan herunder se eksempler på, hvad der kan være nye og væsentlige oplysninger, som Erhvervsstyrelsen skal bruge for at vurdere, om virksomhedens sag kan genoptages.
Klik på den kompensationsordning, som klagen vedrører, og find dokumentationshjælp til de oftest angivne årsager til indsendelse af klager.
Dokumentation har manglet eller været mangelfuld
Hvis du klager over forhold, der er blevet afvist som følge af, at dokumentation ikke er indsendt rettidigt eller fyldestgørende, bedes du vedhæfte den manglende dokumentation som nye oplysninger til din klage.
Faste omkostninger er blevet nedjusteret eller afvist
Hvis Erhvervsstyrelsen har afvist en omkostning ud fra en vurdering af, at den ikke er fast, bedes du vedlægge yderligere begrundelse for, at omkostningen er fast ifølge ordningens regler.
Du kan læse mere om definition af faste omkostninger og hvilke omkostninger, der er omfattet af ordningen i 'Vejledning om kompensationsberettigede faste omkostninger':
Vejledning om kompensationsberettigede faste omkostninger (PDF)Hvis du skal dokumentere en afvist eller nedjusteret omkostning, kan du læse om, hvad dokumentationen skal indeholde her:
Guide: Sådan dokumenterer du virksomhedens faktiske faste omkostninger
Omsætningen i kompensationsperioden er ikke korrekt
Hvis du har nye oplysninger om virksomhedens omsætning i kompensationsperioden, skal den dokumenteres med:
Redegørelse for, at omsætningen ikke er korrekt
Dokumentation for den faktisk omsætning i form af saldobalance og kontospecifikation.
Læs styrelsens krav til saldobalancen og kontospecifikation her:
Guide: Sådan dokumenterer du virksomhedens faktiske omsætning
En periode med forbud mod at holde åbent er blevet afvist
For at være berettiget til en periode med forbud mod at holde åbent, skal virksomheden af myndighederne have været pålagt at holde lokaler og lokaliteter lukket for offentligheden som følge af coronavirus/covid-19.
Hvis du ønsker at klage over en afvist eller ændret periode med forbud mod at holde åbent, bedes du begrunde og indsende dokumentation for, at virksomheden har været pålagt et forbud af myndighederne.
Dokumentation har manglet eller været mangelfuld
Hvis vi i behandlingen af en sag har anmodet dig om at indsende supplerende dokumentation eller om at rette i indberetningen, men ikke har modtaget den efterspurgte dokumentation eller information rettidigt, så træffer Erhvervsstyrelsen afgørelse på baggrund af den dokumentation, der er indberettet til slutafregning.
Indsend den efterspurgte dokumentation eller information, som ikke var tilgængelig for Erhvervsstyrelsen på afgørelsestidspunktet.
Du kan læse mere om, hvorfor din sag er afgjort med et tilbagebetalingskrav i afgørelsesbegrundelsen, som vi har sendt til din digitale postkasse.
Oplysninger er ikke indtastet korrekt
Opdager du, at der er blevet indtastet eller vedhæftet de forkerte oplysninger i en ansøgning om eller indberetning til slutafregning af kompensation, så skal du vedhæfte dokumentation for de korrekte oplysninger, når du indsender din klage.
Utilstrækkelig dokumentation for faktisk indkomst
Erhvervsstyrelsen har ikke været i besiddelse af tilstrækkelig dokumentation på afgørelsestidspunktet for din sag eller dokumentationen har ikke været tilstrækkeligt uddybende.
For at Erhvervsstyrelsen kan behandle din klage er det nødvendigt at indsende dokumentation for de faktiske forhold.
Dokumentation for din indkomst kan eksempelvis være:
Udtræk fra din Skattemappe
Kontoudtræk
Faktura
Kontrakter
Koda-opgørelser
Honorarer.
Freelancer har modtaget offentlige ydelser
Har du modtaget offentlige ydelser, samtidig med at du har modtaget kompensation for tabt indkomst, træffer Erhvervsstyrelsen afgørelse om hel eller delvis tilbagebetaling af det udbetalte kompensationsbeløb.
Det er vurderet, at indkomsttabet, som du har søgt om at få kompenseret, er blevet godtgjort på anden vis i hele eller dele af kompensationsperioden. Erhvervsstyrelsens afgørelse er baseret på oplysninger fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering samt eIndkomst.
Kan du dokumentere, at oplysningerne er ukorrekte og at du ikke har modtaget offentlige ydelser i kompensationsperioden, skal du indsende dokumentation herfor.
Dokumentation har manglet eller været mangelfuld
Hvis vi i behandlingen af en sag har anmodet virksomheden om at indsende supplerende dokumentation eller om at rette i indberetningen, men ikke har modtaget den efterspurgte dokumentation eller information rettidigt, så træffer Erhvervsstyrelsen afgørelse på baggrund af den dokumentation, der er indberettet til slutafregning.
Indsend den efterspurgte dokumentation eller information, som ikke var tilgængelig for Erhvervsstyrelsen på afgørelsestidspunktet.
Du kan læse mere om, hvorfor din sag er afgjort med et tilbagebetalingskrav i afgørelsesbegrundelsen, som vi har sendt til virksomhedens digitale postkasse.
Oplysninger er ikke indtastet korrekt
Opdager du, at der er blevet indtastet eller vedhæftet de forkerte oplysninger i en ansøgning om eller indberetning til slutafregning af kompensation, så skal du vedhæfte dokumentation for de korrekte oplysninger, når du indsender din klage.
Ejer har modtaget offentlige ydelser
Har en eller flere af en virksomheds ejere modtaget offentlige ydelser, samtidig med at virksomheden har modtaget kompensation for tabt omsætning, træffer Erhvervsstyrelsen afgørelse om hel eller delvis tilbagebetaling af det udbetalte kompensationsbeløb.
Det er vurderet, at omsætningstabet, der er søgt om at få kompenseret, er blevet godtgjort på anden vis i dele af perioden eller at en eller flere ejere ikke har været beskæftiget i virksomheden i væsentlig grad. Erhvervsstyrelsens afgørelse er baseret på oplysninger fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering samt eIndkomst.
Kan du dokumentere, at oplysningerne er ukorrekte og at en eller flere ejere ikke har modtaget offentlige ydelser i kompensationsperioden, skal du indsende dokumentation herfor.
For høj personlig indkomst (over 800.000 kr. for indkomstår)
Har en eller flere ejere af virksomheden haft en personlig indkomst på mere end 800.000 kr. for det gældende indkomstår, træffer Erhvervsstyrelsen afgørelse om fuld tilbagebetaling af den udbetalte kompensation. Erhvervsstyrelsen modtager information om personlig indkomst fra Skattestyrelsen.
Kan du dokumentere, at en ejers personlige indkomst er lavere end 800.000 kr. i kompensationsåret, skal du indsende dokumentation for dette.
Dokumentationen skal være en godkendt årsopgørelse for det relevante år, der viser at ejerens personlige indkomst ikke overstiger 800.000 kr. Følgende indgår i den personlige indkomst:
Personlig indkomst
Aktieindkomst fra selskaber, hvis omsætning indgår i grundlaget for kompensation
Skattepligtigt overskud fra selvstændig virksomhed i virksomhedsordningen.
Betingelser er ikke opfyldt ved forhøjet kompensation
Lever din virksomhed ikke op til betingelserne for at modtage forhøjet kompensation, vil Erhvervsstyrelsen afvise din ansøgning om at forhøje kompensationsbeløbet.
Du skal dokumentere, at du lever op til kravene for at modtage forhøjet dokumentation, når du indsender din klage.
Dokumentation for udtrukket beløb For at opnå forhøjet kompensation på 30.000 kr. pr. måned for virksomhedsejere uden ansatte og 33.000 kr. pr. måned for virksomhedsejere med mindst én fuldtidsansat, må ejeren maks. trække 23.000 kr. ud af virksomheden i en periode. Perioden afhænger af kompensationsperioden.
Dokumentation for, hvor meget hver ejer har trukket ud til sig selv kan fx være virksomhedens saldobalance eller lønsedler.
Sådan dokumenterer du beløbet, hver ejer har trukket ud af virksomheden (PDF)
Dokumentation for fuldtidsansatte Hvis vi ikke kan se, at virksomheden har mindst én fuldtidsansat ud fra data fra Skat, skal du vedhæfte dokumentation for virksomhedens ansatte.
Dette kan fx være lønsedler eller ansættelseskontrakter. Virksomhedens ejere og eventuelle medarbejdende ægtefæller tæller ikke med i opgørelsen af ansatte.
Dokumentation har manglet eller var mangelfuld
Hvis vi i behandlingen af en sag har anmodet virksomheden om at indsende supplerende dokumentation eller om at rette i indberetningen, men ikke har modtaget den efterspurgte dokumentation eller information rettidigt, så træffer Erhvervsstyrelsen afgørelse på det foreliggende grundlag.
Hvis du klager over en efterregulering af virksomhedens lønkompensation som følge af, at dokumentation ikke er indsendt rettidigt eller fyldestgørende, bedes du vedhæfte den manglende dokumentation som nye oplysninger til din klage.
Dokumentation for ansættelsesforhold kan eksempelvis være:
Ansættelseskontrakt
Redegørelse.
Lønkompensationen er blevet nedjusteret
Hvis Erhvervsstyrelsen har nedjusteret virksomhedens lønkompensation ud fra en vurdering af, at virksomheden ikke er berettiget til at modtage kompensationen, bedes du vedlægge yderligere begrundelse for, at virksomheden er berettiget til at modtage kompensationen ifølge ordningens regler.
Oplysninger er ikke indtastet korrekt
Opdager du, at virksomheden har indtastet eller vedhæftet de forkerte oplysninger i en ansøgning om- eller indberetning til slutafregning af kompensation, skal du vedhæfte dokumentation for virksomhedens faktiske forhold. Dokumentationskravet afhænger af, hvilke forhold der er ukorrekte.
Hvis virksomheden har indberettet forkert løn eller løntimer for ansatte til SKAT, skal virksomheden tage kontakt til SKAT for at rette oplysningerne.
Hvis den indberettede beskæftigelsesgrad er forkert, skal dokumentationen være:
Skærmprint af rettelser i SKATs eIndkomstregister.
Hvis virksomheden har indberettet forkert løn for ansatte, kan dokumentationen eksempelvis være:
Lønsedler
Dokumentation for reduceret kompensationsperiode kan eksempelvis være:
Redegørelse
Yderligere dokumentation er ikke påkrævet ved:
Rettelse af kontraktuelle arbejdsdage
Rettelse af genindkaldelsesdage
Rettelse af øvrige dage undtaget
Virksomheden har fjernet en ansøgning
Virksomheden har fjernet en ansat i slutafregningen
Rettelse af 21 dage i sommerperioden.
Revisor har bistået virksomheden i forbindelse med slutafregningen
Vær opmærksom på, at hvis klagen vedrører rettelser af ansatte, som har været udtaget til stikprøver i forbindelse med revisors arbejdshandling 1-6, er det nødvendigt at indsende yderligere oplysninger vedr. disse ansatte.
Oplysningerne skal skal overholde følgende krav:
Redegørelse for ønskede ændringer
Præcise datoer for ændringsperiode.
Erhvervsstyrelsen kan sætte tilbagebetaling af kompensation midlertidigt på pause i den sag, som din klage omhandler.
Du kan anmode om at sætte betalingen midlertidigt i bero, når du indsender klagen via selvbetjeningsløsningen. Vælger du ikke at anmode om, at betalingen sættes i bero, vil Erhvervsstyrelsen fortsætte opkrævning af tilbagebetalingen, og det er derfor vigtigt fortsat at rette sig efter eventuelle betalingsfrister i den pågældende sag.
Hvis du tilbagebetaler kompensation i forbindelse med andre afgjorte sager, skal du i alle tilfælde rette dig efter eventuelle betalingsfrister i de sager, som klagen ikke vedrører.
Forældelsesfristen for tilbagebetalingskravet Erhvervsstyrelsen har ret til at opkræve tilbagebetalingen, indtil forældelsesfristen er udløbet.
Vælger du at anmode om, at tilbagebetalingen sættes midlertidigt i bero, skal du være opmærksom på, at forældelsesfristen for tilbagebetalingskravet på samme tid udskydes. Dette følger af forældelseslovens § 2, stk. 2.
Forældelsesfristen udløber dermed på et senere tidspunkt, så Erhvervsstyrelsens krav ikke holder op med at eksistere, mens du har fået midlertidig henstand med tilbagebetalingen.
Du kan læse mere om forældelsesfrister i forældelsesloven eller anden sagsrelevant lovgivning.
Du skal indsende nye og væsentlige oplysninger, for at Erhvervsstyrelsen kan genoptage en sag. Hvis du mener, at der er dokumenter, som vi ikke har inddraget i sagsbehandlingen af en sag, kan du vedhæfte de nye dokumenter, når du indsender din klage.
Du kan indsende en klage for egen virksomhed, en anden virksomhed eller en person (freelancer).
Senest 24 timer efter du har indsendt din klage, sender vi en kvittering og en kopi af klagen via Digital Post til den modtager, du har valgt i selvbetjeningsløsningen.
Husk at tjekke, om kvitteringen er modtaget og at de angivne oplysninger er korrekte.
Klagerne behandles som udgangspunkt i den rækkefølge, vi modtager dem. Du kan hjælpe Erhvervsstyrelsen med hurtigere at vurdere, om en sag kan genoptages ved at vedhæfte den korrekte dokumentation, når du indsender din klage.
Der kan være behov for at indhente mere information eller dokumentation for at kunne behandle din klage. Vi kan derfor tage kontakt via Digital Post til den modtager, du har valgt i selvbetjeningsløsningen.
Når din klage er behandlet, sender vi en besked via Digital Post til den modtager, du har valgt i selvbetjeningsløsningen.
Hvis sagen genoptages som følge af klagen, vil Erhvervsstyrelsen efterfølgende træffe en ny afgørelse. Hvis du ikke får medhold i din klage, skal du rette dig efter den eksisterende afgørelse.
Herunder kan du læse mere om, hvordan du finder det korrekte sagsnummer, som klagen vedrører. Klik på den kompensationsordning, du ønsker at klage over.
For at finde det relevante sagsnummer, kan du med fordel finde afgørelsen på den sag, du ønsker at klage over, i virksomhedens digitale postkasse.
Du kan bl.a. se det relevante sagsnummer i virksomhedens slutopgørelse, der er vedhæftet som bilag til afgørelsesbrevet. Du kan finde sagsnummeret øverst i brevet. Se billede herunder:
For at Erhvervsstyrelsen kan behandle klagen, er det er vigtigt, at virksomheden klager over det korrekte sagsnummer.
For at finde det relevante sagsnummer, kan du med fordel finde afgørelsen på den sag, du ønsker at klage over, i din personlige digitale postkasse. Du kan finde sagsnummeret øverst i brevet. Se billede herunder:
For at Erhvervsstyrelsen kan behandle klagen, er det er vigtigt, at virksomheden klager over det korrekte sagsnummer.
For at finde det relevante sagsnummer, kan du med fordel finde afgørelsen på den sag, du ønsker at klage over, i virksomhedens eller din personlige digitale postkasse. Du kan finde sagsnummeret øverst i brevet. Se billede herunder:
For at Erhvervsstyrelsen kan behandle klagen, er det er vigtigt, at virksomheden klager over det korrekte sagsnummer.
For at finde det relevante sagsnummer, kan du med fordel finde afgørelsen på den sag, du ønsker at klage over, i virksomhedens digitale postkasse.
Du kan bl.a. se det relevante sagsnummer i slutopgørelsen, der er vedhæftet som bilag til afgørelsesbrevet. Du kan finde sagsnummeret øverst i brevet. Se billede herunder:
For at Erhvervsstyrelsen kan behandle klagen, er det er vigtigt, at virksomheden klager over det korrekte sagsnummer.