Tildelingskriterier
Alle ansøgninger bliver vurderet ud fra tre ligeligt vægtede kriterier. De to første kriterier er ens for mindre og større events, mens det sidste kriterie varierer.
Der bliver givet point fra 0 til 10 inden for hvert kriterie, hvorfor den højest mulige score er 30 point. For at komme i betragtning til et tilsagn om tilskud skal en projektansøgning opnå minimum 16 ud af 30 mulige point og minimum 40 pct. af det mulige antal point indenfor hvert kriterie.
Ansøgers organisering, kompetencer og priseffektivitet
Aktiviteternes komplementaritet
Kvaliteten af eventet og værdien for deltagerne.
Ansøgningerne vil blive målt på, hvordan de opfylder de enkelte tildelingskriterier, som beskrevet nedenfor. Puljens midler vil blive tildelt til de ansøgninger, der opfylder tildelingskriterierne bedst. Ansøgningerne vil blive bedømt på det foreliggende grundlag, hvilket vil sige ansøgningen samt de vedlagte bilag.
Aktiviteterne skal være forankret i en organisation, der har den fornødne kapacitet og organisering til at løfte projektet og dets faglige indhold. Derudover skal ledelsen af aktiviteterne varetages af personer, der besidder relevante faglige kompetencer.
Ansøgere skal derfor:
Beskrive hvordan planlægningen af eventet er organiseret
Redegøre for relevant erfaring og kompetencer hos partnerskabet bag eventet samt andre centrale personer i forhold til deres ansvarsområder.
For at dokumentere organisationens kompetencer, bedes ansøger vedhæfte CV’er for de centrale medarbejdere. Hvis muligt kan ansøger vedlægge eksempler på tidligere erfaringer med lignende projekter. CV skal som minimum indeholde:
Navn
Relevant uddannelse
Relevant erhvervserfaring, herunder antal år
Relevante kompetencer, netværk mv. der kan bidrage til eventet
Ansøger skal kunne dokumentere eventuelle samarbejder med andre relevante organisationer, der kan løfte eventet, såfremt disse haves. Dette kan både være formelle partnerskaber, hvor der samarbejdes med en anden organisation om at afholde eventet eller det kan være andre typer af mere uformelle samarbejder, der kan løfte eventets værdi. Hvis muligt skal der vedlægges samarbejdsaftaler med relevante investorer, oplægsholdere og partnere mv.
For at puljen kan støtte flest mulige events med højest mulig værdi for danske iværksættere, vil der foretages en vurdering af eventets priseffektivitet.
Priseffektiviteten forstås som det ansøgte tilskud sammenholdt med arrangementets forventede deltagerantal. Ansøger skal derfor angive det forventede antal deltagere til eventet samt sandsynliggøre, hvorfor dette er realistisk. Priseffektiviteten indgår i den samlede vurdering af kriterie 1.
Aktiviteterne skal være komplementære, dvs. kunne ses i sammenhæng med og som forstærkning af allerede eksisterende ordninger og initiativer uden at overlappe med disse. Ansøgere skal derfor beskrive, hvordan eventets aktiviteter komplementerer andre relevante iværksætterevents:
Geografisk
Fagligt/indholdsmæssigt
Puljen søger så vidt muligt at støtte events i flere dele af Danmark med henblik på at styrke iværksættermiljøerne i hele landet.
Det ansøgte event skal understøtte mindst et privat iværksættermiljø.
Eventet skal skabe værdi for deltagerne og have betydelig international deltagelse samt promovere dansk iværksætteri og styrkepositioner internationalt. Det er et krav, at eventet aktivt arbejder med diversitet og inklusion både ift. deltagere og oplægsholdere.
Ansøgere skal derfor:
Redegøre for, hvordan det ansøgte event forventes at hjælpe danske iværksættere med at skabe netværk til internationale aktører
Beskrive, hvordan eventet forventer at tiltrække betydelig international deltagelse
Beskrive, hvordan eventet forventer at tiltrække danske og udenlandske investorer
Beskrive, hvordan eventet forventes at promovere dansk iværksætteri og danske styrkepositioner internationalt
Beskrive, hvordan eventet forventes at fremme diversitet og inklusion.
For at underbygge ansøgningen bedes ansøger angive og sandsynliggøre følgende oplysninger:
Procentvis internationale deltagere
procentvis internationale oplægsholdere
procentvis kvindelige oplægsholdere
antal investorer, herunder hvilke organisationer de repræsenterer
Ansøgningen bør desuden indeholde en klar beskrivelse af relevante markedsføringsaktiviteter forud for og efter eventet samt hvilke medier mv. der forventes at være til stede under afviklingen af eventet. Dette med henblik på at sikre, at eventet har potentiale til at promovere den danske iværksætterscene både nationalt og internationalt.
Fokus på diversitet i dansk iværksætteri
Kvinder er underrepræsenterede i iværksætter- og startupmiljøet i Danmark, hvor kun 27 pct. af de danske iværksættere er kvinder. Ift. risikovillige investeringer går under 2 pct. af den rejste kapital i Danmark til virksomheder, som er stiftet af kvinder.
Det er derfor et krav, at større events aktivt skal arbejde med diversitet og inklusion, herunder at ansøger har et konkret mål for andelen af oplægsholdere og deltagere der er kvinder.
Eventet skal skabe værdi for deltagerne, herunder have fokus på at styrke lokale iværksættermiljøer og deres forbundethed til landsdækkende aktører og ressourcer.
Ansøgere skal derfor:
Redegøre for, hvordan det ansøgte event vil bidrage til at styrke lokale iværksættermiljøer i Danmark
Beskrive, hvordan eventet vil forbinde lokale iværksættere med landsdækkende aktører og ressourcer, der er vigtige for målgruppen. Det kan fx være kunder (større virksomhederne eller lignende), investorer (Business Angels m.v.) samt relevante offentlige aktører, fx erhvervsfremmeaktører.
Ansøgningen skal indeholde konkrete beskrivelser af aktiviteter, der forventes at indgå i eventet, og som kan bidrage til at løfte den lokale iværksætterkultur samt skabe forbundethed til landsdækkende aktører og ressourcer. Dette kan fx være gennem netværksskabende aktiviteter, oplæg, workshops, match-making sessioner, konkurrencer eller lignende. Har eventet allerede et fastlagt program, kan dette med fordel vedlægges.
Ansøgere skal desuden beskrive, hvordan eventet forventes at tiltrække internationale deltagere – i sin nuværende form eller på sigt – samt hvordan eventet forventes at arbejde med diversitet ift. deltagere og oplægsholdere.
Fælles for større og mindre events under kriterie 3 er, at ansøgerne skal beskrive aktiviteternes forventede resultater på både kort og lang sigt. Eventet vil blive bedømt på den kvalitet eventet har, forstået som den værdi det skaber for deltagerne.
Ansøgere skal derfor:
Beskrive projektets hovedaktiviteter, hvilket indebærer de vigtigste handlinger, som udføres i projektet
Beskrive projektets forventede resultater, hvilket indebærer den virkning, som projektet skaber på kortere og længere sigt hos målgruppen og/eller eventets deltagere.
Resultater på kort sigt kan fx være netværksdannelse, hvilket kan skabe stærkere relationer i iværksættermiljøet og give mulighed for, at iværksættere kan mødes med f.eks. investorer og kunder. Resultater på lang sigt kan fx være at bringe mere kapital til økosystemet, at skabe et attraktivt og mangfoldigt iværksættermiljø eller at aktiviteterne bidrager til opbygningen af en stærk iværksætterkultur inden for danske styrkepositioner.
Hvis tilskud søges til videreførelse af eksisterende aktiviteter, skal de forventede effekter og resultater beskrives på baggrund af konkrete erfaringer. Hvis tilskud søges til nye aktiviteter, skal de forventede effekter og resultater beskrives med begrundede formodninger.
Aktiviteter kan gennemføres i samarbejde med relevante offentlige aktører under hensyntagen til medfinansieringskravet.