Har du brug for hjælp?
Find skabeloner, og uddybende vejledning om revisors erklæring i forbindelse ansøgning om kompensation for faste omkostninger.
Hvis du som uafhængig revisor skal revidere en virksomheds ansøgning om kompensation for faste omkostninger, anbefaler vi du først orientere dig i vejledingen, der beskriver indholdet af kompensationsordningen, herunder opgørelsen af omsætning, faste omkostninger, opgørelse af virksomhedens seneste resultat samt opgørelse af ekstraordinære omstændigheder.
Læs om retningslinjer for revisors erklæring ifm. ansøgning om kompensation i:
Vejledning om Ansøgning om kompensation for virksomheders faste omkostninger: Retningslinjer for revisors erklæring (PDF)Kompensationsberettigede faste omkostninger
Få overblik over hvilke omkostninger, der som udgangspunkt anses for kompensationsberettigede, når du søger om kompensation for faste omkostninger i:
Vejledning om kompensationsberettigede faste omkostninger (PDF)Statsstøtteregler
Få overblik over statsstøttebestemmelserne i :
Vejledning om EU's statsstøtteregler i forbindelse med kompensation (PDF) Oversigtsskema for kompensationsordninger for faste omkostninger (PDF)Ændringer i virksomhedens forhold
Få overblik over de overordnede principper, der anvendes ved ændringer i den støtteberettigede virksomheds forhold.
Kompensation for faste omkostninger ved ændring i virksomhedens forhold som følge af omstruktureringer, køb eller salg af aktiviteter m.v. (PDF)Skabelonen er til dig (regneark), som skal begrunde og sandsynliggøre, at virksomheden har tabt (forventer at tabe) omsætning som følge af én eller flere af de kompensationsberettigede restriktioner.
Dokumentation for omsætningsnedgang (XLSX)Hvis du anvender et regnskabsprogram, så kan du bruge det til at finde den dokumentation du skal indberette. Find vejledning på fx din udbyders hjemmesider.
Skabelonen (regneark) er til dig, som skal specificere de øvrige faste omkostninger.
Skabelon øvrige faste omkostninger (XLSX)Brug skabelonen (regneark) til at specificere dine bogførte omkostninger.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen, da din dokumentation hurtigere kan godkendes.
Skema til dokumentation og specificering af faste omkostninger (XLSX)Brug skabelonen (regneark) til at indberette dokumentation af nedskrivning på letfordærvelige varer og udløb af holdbarhed, hvis virksomheden har haft forbud mod at holde åbent.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen, da din dokumentation hurtigere kan godkendes.
Skabelon til dokumentation af letfordærvelige varer og varer med udløbsdato i kompensationsperioden (faste omkostninger) (XLSX)Brug skabelonen (regneark) til at indberette dokumentation for omkostninger, der faktureres mellem koncern- eller interesseforbundne virksomheder med hvert sit CVR-nummer.
Denne typer omkostning kaldes management fee og gælder for omkostninger med OG uden fast kontrakt.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen, da din dokumentation hurtigere kan godkendes.
Management fee (XLSX)Brug skabelonen (regneark) til at indberette dokumentation for nødvendig vedligeholdelse.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen, da din dokumentation hurtigere kan godkendes.
Skema for nødvendig vedligeholdelse (XLTX)Brug skabelonen (regneark) til at dokumentere de faste omkostninger, der er steget siden referenceperioden.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen, da din dokumentation hurtigere kan godkendes.
Skabelon til dokumentation af forhøjede omkostninger (XLTX)Find vejledning og skabeloner til revisors erklæring i forbindelse med ansøgning om faste omkostninger
Vejledning om Ansøgning om kompensation for virksomheders faste omkostninger: Retningslinjer for revisors erklæring (PDF) Tillægserklæring for revisorer (DOCX) Skabelon til revisorerklæring (faste omkostninger) (DOCX) Tillægserklæring til ændring af referenceomsætning ved slutafregning (DOCX)Brug dette skema hvis du skal dokumentere flere omkostninger i samme kategori. Skemaet kan benyttes til at ordne den øvrige dokumentation (fx fakturaer) for den specifikke omkostningskategori. Du kan desuden benytte skemaet til at beskrive virksomhedens omkostninger og hvorledes du har periodiseret dem i virksomhedens slutafregning.
Skema til specificering af omkostningskatergori (XLSX)Revisorerklæringen skal være modtaget i Erhvervsstyrelsen senest 14 hverdage efter, at virksomheden har ansøgt om kompensation for faste omkostninger.
Der kan godtgøres 80 % af revisorudgiften, dog maksimalt 16.000 kroner, for hver ny ansøgning, uanset om der tidligere er udbetalt godtgørelse i forbindelse med ansøgninger om kompensation for tidligere perioder.
Dele af en tidligere afgivet revisorerklæring kan genbruges, hvis opgørelserne er uændrede. Det kan fx være opgørelsen af faste omkostninger eller opgørelsen af underskud i 2019, der er uændret. I så fald, skal revisor lave en reference til den tidligere revisorerklæring, og alene revidere de nye oplysninger fra virksomheden – det vil typisk være den realiserede omsætning for en ny reference periode. Når en virksomhed søger om kompensation, indtaster de oplysninger fra den tidligere revisorerklæring på tro og love. Ved afslutning af ansøgningen sendes en advisering til den revisor, som virksomheden har oplyst i deres ansøgning. Når revisorerklæringen skal afgives, skal du, som revisor klikke dig igennem den digitale løsning på samme vilkår, som sidst der blev afgivet erklæring. Hvis du er ny revisor for en virksomhed, der ønsker at genbruge dele af en tidligere afgivet revisorerklæring, skal du udfylde en tillægserklæring og vedhæfte denne erklæring i den digitale løsning.