Vejledning
Det særlige sundhedskort giver medarbejderen ret til at bruge det danske sundhedsvæsen på samme vilkår som borgere, der bor i Danmark, selvom han/hun ikke er tilmeldt det danske folkeregister. Det kan fx være, hvis medarbejderen er grænsegænger eller udsendt til udlandet.
Kortet fungerer ligesom det almindelige gule sundhedskort. Medarbejderen skal medbringe kortet, når han/hun går til læge, på apoteket, på sygehuset eller til en anden behandler i det danske sundhedsvæsen.
På nogle sundhedsydelser skal man som borger i Danmark selv betale en del af udgiften. Det gælder også ved brug af det særlige sundhedskort.
Hvis medarbejderen skal bo i Danmark, får medarbejderen i stedet det almindelige gule sundhedskort, når han/hun har tilmeldt sig folkeregistreret.
Hvor længe er kortet gyldigt?
Det særlige sundhedskort er gyldigt i højst 2 år. Det kan være gyldigt i kortere tid afhængig af den periode, som medarbejderen er ansat eller udsendt.
Hvad koster kortet?
Det særlige sundhedskort er gratis.
Mister eller ødelægger medarbejderen kortet, skal han/hun betale 215 kr. (2022) for et nyt kort. Medarbejderen skal selv søge om et nyt kort på borger.dk og samtidig betale for kortet.
Medarbejderen kan få det særlige sundhedskort, hvis han/hun ikke bor i Danmark, men er socialt sikret i Danmark.
I særlige tilfælde kan en medarbejder, der opholder sig i Danmark uden at være tilmeldt det danske folkeregister, have ret til kortet, fx udenlandske diplomater, der arbejder på en repræsentation i Danmark. For at afklare om medarbejderen er omfattet af dansk social sikring, skal I oplyse om medarbejderens arbejdssituation, når I søger om et særligt sundhedskort.
Læs om flere situationer, hvor medarbejderen kan have ret til det særlige sundhedskort.
Hvis medarbejderen bor i et EU/EØS-land eller Schweiz og er statsborger i et af disse lande, kan han/hun have ret til det særlige sundhedskort. Medarbejderen skal være dansk socialt sikret for at have ret til det særlige sundhedskort. Det kan fx være, hvis han/hun er:
grænsegænger, dvs. arbejder i Danmark og bor i et andet EU/EØS-land eller Schweiz
udsendt af en dansk arbejdsgiver til at arbejde i et andet EU/EØS-land eller Schweiz
udsendt af en offentlig dansk myndighed
EU-kontraktansat og har valgt at være omfattet af dansk social sikring
ansat på et skib, der fører dansk flag.
Særligt for familiemedlemmer til grænsegængere
Familiemedlemmer til en grænsegænger kan ikke få det særlige sundhedskort, men kan normalt få det blå EU-sygesikringskort.
Ønsker medarbejderen et EU-sygesikringskort til sig selv og sine familiemedlemmer, skal medarbejderen udfylde og sende den ansøgningsblanket, som han/hun modtager sammen med afgørelsen om det særlige sundhedskort.
Medarbejderen vil sammen med afgørelsen modtage EU-sygesikringsblanketten E 106, som han/hun skal sørge for at få bekræftet af den udenlandske myndighed. Udbetaling Danmark vil udstede EU-sygesikringskortene til familiemedlemmerne, når den udenlandske myndighed har bekræftet, at familiemedlemmerne ikke er selvstændigt socialt sikrede i bopælslandet.
Særligt for familiemedlemmer til øvrige danske socialt sikrede
Familiemedlemmer til dansk socialt sikrede, der ikke er grænsegængere, har ret til det særlige sundhedskort.
De vil modtage det særlige sundhedskort, når den udenlandske myndighed har bekræftet, at de ikke er selvstændigt socialt sikrede i bopælslandet. Medarbejderen modtager EU-sygesikringsblanketten E 106 sammen med afgørelsen om det særlige sundhedskort og skal sørge for at få blanketten bekræftet af den udenlandske myndighed.
Ved ophold under 1 år kan medarbejderen kontakte Udbetaling Danmark for særligt sundhedskort til familiemedlemmer.
Hvis medarbejderen er udsendt til et land, som Danmark har indgået en aftale om social sikring med (konventionslande), kan han/hun have ret til det særlige sundhedskort.
Medarbejderen skal være statsborger i enten Danmark eller konventionslandet.
Danmark har indgået aftale med følgende lande:
Bosnien-Herzegovina
Makedonien
Serbien
Montenegro
Kosovo
Israel
Marokko
Tyrkiet
Pakistan
Quebec.
Hvis medarbejderen opholder sig i Danmark uden at være tilmeldt det danske folkeregister, kan han/hun have ret til det særlige sundhedskort, hvis han/hun er:
statsborger i et EU/EØS-land eller Schweiz og er ansat ved NATO, WHO eller anden international organisation i Danmark
statsborger i et EU/EØS-land eller Schweiz og udsendt til at gøre tjeneste ved NATO, WHO eller anden international organisation i Danmark
udsendt til et EU/EØS-lands eller Schweiz’ repræsentation i Danmark
tredjelandsstatsborger omfattet af et nordisk lands lovgivning og udsendt til at gøre tjeneste ved NATO, WHO eller anden international organisation i Danmark.
Du kan se en liste over EU/EØS-landene her på siden.
Særligt for familiemedlemmer til udsendte
Familiemedlemmer til udsendte har ret til det særlige sundhedskort, når de står på EU-sygesikringsblanketten E 106 fra det land, medarbejderen er udsendt fra.
Medarbejderen og familiemedlemmer skal søge EU-sygesikringskort fra det land, medarbejderen er udsendt fra.
Særligt for familiemedlemmer til øvrige
Familiemedlemmer til øvrige har ret til det særlige sundhedskort og et EU-sygesikringskort fra Danmark, hvis de ikke er selvstændigt socialt sikrede i et andet land.
Hvis medarbejderen er dansk diplomat og arbejder på en dansk repræsentation i Schweiz eller et andet EU/EØS-land end Danmark, er han/hun stadig tilmeldt det danske folkeregister og har et gult sundhedskort.
Derfor kan medarbejderen ikke få det særlige sundhedskort. I stedet vil medarbejderen få EU-sygesikringsblanketten E106, når I søger om det særlige sundhedskort.
Blanketten E 106 dokumenterer overfor det land, medarbejderen arbejder i, at han/hun er sygesikret for dansk regning.
Man kan også få særligt sundhedskort, hvis man er dansk sikret og skal opholde sig midlertidigt i udlandet, fx i forbindelse med
studieophold
praktik
familiebesøg
au pair ophold
Volontørophold.
I disse situationer kan virksomheden ikke søge om særligt sundhedskort. Personen skal selv søge på borger.dk/saerligtsundhedskort
Når I søger om det særlige sundhedskort for medarbejderen, kan I blive spurgt, om medarbejderen skal arbejde i et andet EU/EØS-land eller Schweiz.
EU/EØS-landene er:
Belgien
Bulgarien
Cypern
Estland
Finland
Frankrig
Grækenland
Irland
Island
Italien
Kroatien
Letland
Liechtenstein
Litauen
Luxembourg
Malta
Nederlandene (Holland)
Norge
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Storbritannien
Nordirland
Sverige
Tjekkiet
Tyskland
Ungarn
Østrig.
Reglerne gælder også for Schweiz.
Det er medarbejderen, der søger om det særlige sundhedskort.
Hvis virksomheden ansøger
Når virksomheden søger om særligt sundhedskort, gør I det på vegne af medarbejderen. Selvbetjeningsløsningen her på Virk.dk er et tilbud til virksomheder om at hjælpe medarbejderen med at søge om kortet. Det er ikke en pligt for virksomheden.
Hvis medarbejder ansøger
Medarbejderen kan selv søge om det særlige sundhedskort på borger.dk/saerligtsundhedskort
Oplysningspligt for medarbejder
Medarbejderen har oplysningspligt. Det betyder, at medarbejderen har pligt til at give Udbetaling Danmark besked, hvis situationen ændrer sig, fx ved nyt arbejde eller flytning.
Det er vigtigt, at I som virksomhed gør medarbejderen opmærksom på oplysningspligten, når I søger om særligt sundhedskort på vegne af medarbejderen.
Hent information om oplysningspligt til medarbejderen her:
Særligt sundhedskort - oplysningspligt for medarbejdere (PDF)Oplysning fra virksomhed
Det vil være en stor hjælp, hvis I som virksomhed giver Udbetaling Danmark besked, når medarbejderen stopper med at arbejde i jeres virksomhed.
Send besked til Udbetaling Danmark med Digital Post og oplys:
medarbejderens navn
CPR-nr.
dato for arbejdsophør.
Se hvordan I som virksomhed søger om særligt sundhedskort for jeres medarbejdere.
Dette skal I bruge
Underskrevet fuldmagt fra medarbejderen. Hent fuldmagt her:
Medarbejderens CPR-nummer eller kildeskattenummer
Medarbejderens fulde navn, adresse, telefonnummer og statsborgerskab
Medarbejderens ansættelseskontrakt
Oplysninger om medarbejderens eventuelle arbejde i eller for andre lande end Danmark
Medarbejderens ønske om placering i sygesikringsgruppe 1 eller 2 (læs mere nedenfor)
Evt. afgørelse om social sikring/Attest A1, hvis medarbejderen eller virksomheden har modtaget en (læs mere nedenfor)
Evt. medarbejderens EU-sygesikringsblanket E 106 (hvis medarbejderen er udsendt til at arbejde i Danmark).
Hvis Udbetaling Danmark har brug for at få uddybet oplysninger, kontakter vi den kontaktperson i virksomheden, som I har oplyst i ansøgningen.
Besked om afgørelse
I får besked fra Udbetaling Danmark om afgørelsen, dvs. om medarbejderen får kortet eller ikke har ret til det særlige sundhedskort.
Hvornår kommer det særlige sundhedskort?
Medarbejderen vil normalt modtage kortet i løbet af 2-3 uger.
Hvis medarbejderen skal bruge kortet før, kan I bestille et midlertidigt bevis. Det kan medarbejderen bruge, indtil han/hun modtager det særlige sundhedskort.
I bestiller et midlertidigt bevis ved at ringe til Udbetaling Danmark på 70 12 80 81.
Hvad koster det?
Det særlige sundhedskort er gratis.
Læs mere
Læs mere om nogle af oplysningerne til ansøgningen.
Før I søger om særligt sundhedskort, skal I afklare med medarbejderen, hvilken sygesikringsgruppe han/hun ønsker at blive placeret i.
Medarbejderen bliver automatisk placeret i sygesikringsgruppe 1, der er den mest almindelige sygesikringsgruppe i Danmark.
Ønsker medarbejderen i stedet at blive placeret i sygesikringsgruppe 2, skal I oplyse det, når I søger om det særlige sundhedskort.
For begge grupper gælder, at medarbejderen ikke bliver tilmeldt en bestemt læge.
Sygesikringsgruppe 1
I sygesikringsgruppe 1 er det gratis at gå til læge og speciallæge, og medarbejderen skal have henvisning fra alment praktiserende læge, hvis han/hun skal til speciallæger.
Sygesikringsgruppe 2
I sygesikringsgruppe 2 fastsætter lægerne selv prisen på behandling. Medarbejderen skal selv betale forskellen, hvis prisen på behandling hos læge eller speciallæge er højere end tilskuddet, og han/hun skal ikke have henvisning til speciallæger.
Hvad er Attest A1?
En afgørelse om social sikring/Attest A1 er et dokument, der viser, hvilket land medarbejderen er socialt sikret i. Attesten bruges kun inden for EU/EØS-landene og Schweiz. I nogle tilfælde skal medarbejderen have en afgørelse om social sikring, før han/hun kan få det særlige sundhedskort.
Hvem skal søge om Attest A1?
Hvis medarbejderen fx er:
udsendt af en dansk arbejdsgiver
eller arbejder i flere lande
skal han/hun have en Attest A1, før Udbetaling Danmark kan udstede det særlige sundhedskort.
Er medarbejderen:
udsendt af en dansk arbejdsgiver
eller bor han/hun i Danmark
og arbejder i flere lande
skal virksomhed eller medarbejder søge Udbetaling Danmark om en Attest A1.
Hvis medarbejderen:
bor i et andet land end Danmark
og arbejder samtidig i flere lande
skal medarbejderen søge myndigheden i sit bopælsland om en Attest A1 eller en afgørelse om social sikring.
Eftersend Attest A1 til Udbetaling Danmark
Hvis virksomheden eller medarbejderen har søgt, men ikke modtaget afgørelse om social sikring/Attest A1 fra en myndighed uden for Danmark, kan I eftersende den med Digital Post til Udbetaling Danmark, International Sygesikring.
Når I søger om det særlige sundhedskort for medarbejderen, kan I blive spurgt, om medarbejderen skal arbejde i et andet EU/EØS-land eller Schweiz.
EU/EØS-landene er:
Belgien
Bulgarien
Cypern
Estland
Finland
Frankrig
Grækenland
Irland
Island
Italien
Kroatien
Letland
Liechtenstein
Litauen
Luxembourg
Malta
Nederlandene (Holland)
Norge
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Storbritannien
Nordirland
Sverige
Tjekkiet
Tyskland
Ungarn
Østrig.
Reglerne gælder også for Schweiz.
Udløbet kort
Når kortet udløber efter 2 år, kan medarbejderen få et nyt særligt sundhedskort, hvis han/hun stadig opfylder betingelserne.
Medarbejderen får et brev cirka 1 måned før kortet udløber, så han/hun kan nå at søge om et nyt kort, inden det gamle udløber. Medarbejderen kan selv genansøge på borger.dk, eller I kan genansøge her på Virk.dk.
Når I søger, skal I vælge, at medarbejderen vil genansøge om det særlige sundhedskort.
I skal også udfylde en ny fuldmagt, som I kan hente her:
Særligt sundhedskort - fuldmagt til international sygesikring (PDF)Mistet eller ødelagt kort
Hvis medarbejderen har mistet eller ødelagt sit særlige sundhedskort, skal han/hun betale 220 kr. (2023) for et nyt kort. Her skal medarbejderen selv søge om et nyt kort på borger.dk og samtidig betale for kortet.
Hvis du som selvstændig bor i udlandet og driver virksomhed i Danmark, kan du søge om særligt sundhedskort.
I ansøgningen skal du vælge, at du skal arbejde i Danmark. og du skal vedhæfte:
dit registreringsbevis
og/eller dit seneste regnskab.
Hvis du som selvstændig udsender dig selv
Hvis du som selvstændig udsender dig selv fra din virksomhed i Danmark til at arbejde i et andet land, skal du have en afgørelse om social sikring/Attest A1 for at kunne søge om det særlige sundhedskort.
Her kan du finde lovgivning, klagevejledning og information om, hvordan Udbetaling Danmark behandler dine persondata.
Hvis I undrer jer eller er utilfredse, er I velkomne til at kontakte Udbetaling Danmark, Særligt Sundhedskort.
Sådan klager du
Hvis den, I har søgt særligt sundhedskort for, er uenig i en afgørelse, kan personen klage over den til Styrelsen for Patientklager. Styrelsen skal have klagen, senest 4 uger efter afgørelsen er modtaget. Hvis I som virksomhed vil klage over afgørelsen, skal I have en fuldmagt til at klage på vegne af personen, der er søgt for. Man kan ikke klage over afslag på blanket E 106, S1 eller SED S073, da blanketterne ikke giver ret til ydelser efter dansk lovgivning. Klag over afgørelse om særligt sundhedskort
Når du, som ejer af en personligt ejet virksomhed, er i kontakt med Udbetaling Danmark, behandler Udbetaling Danmark oplysninger om dig som led i sagsbehandlingen. Disse oplysninger kaldes personoplysninger.