AES-bidrag
AES-bidrag bliver automatisk opkrævet når du betaler ATP-bidrag for dine ansatte. Bidraget bliver bestemt ud fra din virksomheds branchekode.
Hvad er AES-bidrag
Som arbejdsgiver er du forpligtiget til at betale bidrag til AES. Bidraget til AES består af et AES-bidrag og en arbejdsskadeafgift. Bidraget sørger for at dine medarbejdere er dækket og kan få erstatning, hvis de får anerkendt en erhvervssygdom som en arbejdsskade.
Bidraget opkræves når du betaler ATP-bidrag for dine ansatte og bestemmes ud fra virksomhedens branchekode.
Du bliver automatisk tilmeldt
AES får automatisk oplysninger fra ATP om dine indbetalinger, og derfor bliver virksomheder også automatisk tilmeldt. Du skal derfor ikke gøre noget for at blive tilmeldt.
Hvem er dækket
AES-bidraget dækker dine medarbejdere i sager om erhvervssygdomme. En erhvervssygdom er en sygdom eller lidelse, som skyldes arbejdet eller de forhold, som arbejdet er foregået under. Læs mere om erhvervssygdomme på aes.dk
Som udgangspunkt er alle medarbejdere dækket af AES, der er dog undtagelser for selvstændige erhvervsdrivende og medarbejdende ægtefæller, som kræver særlig forsikring.
Oversigt over hvem der er dækket af AES-bidrag
Dækket af AES | Ikke dækket af AES |
---|---|
Alle medarbejdere, som du betaler ATP-bidrag for | Selvstændige erhvervsdrivende |
Medarbejdere, som du ikke betaler ATP-bidrag for, dvs. frivillige og ulønnede medhjælpere samt ansatte på under 9 timer om ugen | Medarbejdende ægtefæller |
Direktøren i et A/S, ApS eller IVS |
Er du selvstændig erhvervsdrivende, bør du sikre dig selv og en eventuel medarbejdende ægtefælle i AES' frivillige sikring.
Læs mere om AES frivillig sikring
Satser
AES skal ikke give overskud. Satserne bliver beregnet, så de dækker AES' udgifter til skader og administration.
Bidraget bliver bestemt ud fra din virksomheds branchekode.
Se AES' bidragssatser for 2024:
AES bidragssatser 2025 (PDF)Se AES-satsen for din branchekode
Beregning af AES satsen
AES tager udgangspunkt i 16 brachegrupper når vi beregner de årlige satser. De årlige satser fastlægges ud fra:
Beskæftigelsestal fra de seneste 5 år
Skadeudgifter fra de seneste 5 år
Overslag for udgifter for det kommende år
AES-satser fra tidligere år
AES bidragssatser 2023 (PDF) AES bidragssatser 2022 (PDF) AES Bidragssatser 2021 (PDF) AES Bidragssatser 2020 (PDF)
Betaling
AES-bidrag bliver betalt hvert kvartal via en opkrævning fra Samlet Betaling.
AES-bidraget bliver opkrævet sammen med bidrag til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB), Barsel.dk, Finansieringsbidrag (FIB), Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede (AFU) og Lønmodtagernes Feriemidler - administrationsbidrag.
Tilmeld Samlet Betaling til Betalingsservice Gå til selvbetjening: Samlet Betaling til Betalingsservice
Betalingsfrist for AES-Bidrag
AES-bidrag og de øvrige arbejdsgiverbidrag, der opkræves via samlet betaling, skal betales samlet én gang i kvartalet. Betalingsfristerne er d. 20. januar, d. 14. april, d. 14. juli og d. 14. oktober.
Hvert kvartal modtager du en samlet opkrævning for de ordninger, du er omfattet af.
Vikarbureau
Det er dine kunder, der skal betale AES-bidrag for vikarerne. Derfor skal du som vikarbureau indberette, hvor mange timer vikarerne har arbejdet hos dine kunder.
Vikarbureauet skal indberette følgende oplysninger:
Om vikarbureauet
SE-nr.
År og kvartal
Om kunderne
Kundens SE-nr
Kundens firmanavn
Antal vikartimer i alt pr. kunde pr. kvartal
Tidsfrister for indberetning af vikartimer
Kvartal | Indberetnings- periode | Sidst frist for indberetning |
---|---|---|
Januar kvartal | 01.01 - 31.03 | 22. maj |
April kvartal | 01.04 - 30.06 | 22. august |
Juli kvartal | 01.07 - 30.09 | 22. november |
Oktober kvartal | 01.10 - 31.12 | 22. februar |
Indberet vikarer til AES
Du kan indberette vikarer til AES på to måder. Enten ved at taste oplysningerne direkte ind i selvbetjeningsløsningen eller ved at sende en fil med oplysningerne til AES. Ønsker du at sende det som en fil, skal du anvende excel-filen her på siden.
Indberet vikarer til AES via Selvbetjening
Download Excel-ark til indberetning via fil (XLS)Selvstændig
Selvstændige kan også blive sikret i AES. På den måde er du sikret, hvis du bliver syg og får tilkendt erstatning for en anerkendt erhvervssygdom. Alle, der arbejder, kan risikere at få en erhvervssygdom.
Hvis du er selvstændig er det frivilligt, om du vil betale til AES. AES giver dig mulighed for at få erstatning, hvis du får en erhvervssygdom.
Tilmeld dig den frivillige ordning her
Medarbejdende ægtefælle
Som medarbejdende ægtefælle er du ikke automatisk sikret mod erhvervssygdomme.
Er du lønnet medarbejdende ægtefælle eller medarbejdende ægtefælle uden lønaftale, skal du tilmelde dig AES frivillig sikring for selvstændige, for at være sikret i tilfælde af, at du får anerkendt en erhvervssygdom.
Tilmeld dig i god tid
Tidspunktet for hvornår du har tilmeldt dig AES har betydning for erstatningens størrelse. Har du været tilmeldt hele perioden, hvor den skadelige påvirkning har fundet sted, får du fuld erstatning. Tilmelder du dig først efter den skadelige påvirkning har fundet sted, kan erstatningen nedsættes eller bortfalde.
Da der kan gå flere år, fra du har arbejdet under skadelige forhold, indtil du mærker eventuelle følger, er det vigtigt, at du sikrer dig mod erhvervssygdomme i god tid, inden du får brug for det.
Tilmeld dig AES frivillig sikring
Opkrævning én gang om året
Den første indbetaling dækker resten af året. Herefter sender vi en opkrævning én gang om året i december måned med betalingsfrist i januar. Du kan tilmelde opkrævningen til Betalingsservice.
Hvis du ikke betaler, er du ikke dækket. Ønsker du at opsige din sikring, kan du gøre det ved udgangen af det år, som du har betalt for.
Hvad koster AES
Bidraget til AES bliver bestemt ud fra din virksomheds branchekode. Der gælder samme priser for selvstændige som øvrige virksomheder.
Læs mere om AES satser Du kan se din branchekode på dit registreringsbevis eller søge i CVR her på Virk.dk. Hvis din branchekode er forkert skal du sørge for at rette den.
Søg i CVR på virk.dk
Halv pris - fuld erstatning
Hvis du arbejder på halv tid eller mindre i din selvstændige virksomhed, skal du kun betale halv sats. Men en eventuel erstatning vil altid blive beregnet på baggrund af den fulde sats.
Se AES satser
Grønland
Alle arbejdsgivere i Grønland både private og offentlige skal betale bidrag til AES. Bidrag til AES bliver opkrævet bagud og skal betales årligt den 1. april.
AES indhenter oplysninger om antallet af ansatte og de enkelte ansattes årsindkomst fra Skattestyrelsen i Grønland. Arbejdsgivere skal derfor ikke længere selv indsende oplysninger til AES.
Se grønlandske AES-satser
Arbejdsgivere inden for fiskeri, fangst, jagt og lignende, eller fåreavl skal ikke betale til AES.
Grønlandske AES-satser fra tidligere år
AES bidragssatser 22 Grønland (PDF) aes bidragssatser 21 grønland (PDF) aes bidragssatser 20 grønland (PDF)Særligt om eksterne konsulenter og freelancere
Hvis en virksomhed har indeholdt A-skat for eksterne konsulenter eller Freelancere, kan de på grund af den nye beregningsmetode være en del af regningen for AES-bidraget. Er det tilfældet, kan man få det rettet ved at kontakte Center for Arbejdsskader og fremlægge dokumentation for den eksterne arbejdskraft.
Den nye procedure for opkrævning af AES-bidrag sker på baggrund af en ny bekendtgørelse:
Bekendtgørelse Grønland (PDF)Kontakt AES Grønland
Alle spørgsmål om AES-bidrag kan stilles til Center for Arbejdsskader:
Telefon: 34 20 90
Telefonerne har åbent alle hverdage mellem kl. 10-12.
E-mail: aesbidrag@atp.dk
kalaallit nunaanni sulisitsisut tamarmik namminersortuugunik pisortaqarfiugunilluunniit aes (PDF)